Mesajul ar urma să fie difuzat pe canalele audio – TV și se află în atenția Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) încă de anul trecut, a declarat Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE). În opinia sa, nu lipsa de informare a dus la problemele legate de liberalizarea pieței de energie pentru consumatorii casnici.
Conform Agerpres, Zoltan Nagy-Bege a anunțat că va participa marți în plenul şedinţei board-ului Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) pentru a susţine o solicitarea de aprobare a unui mesaj de interes public pe tema liberalizării pieţelor de energie.
„Dacă se aprobă, va fi difuzat gratuit în mijloacele audiovizuale şi sperăm că în această perioadă de şase luni să ajungă cât mai multe informaţii la consumatori, pentru că este în interesul lor să fie informaţi şi este în avantajul lor să ia o decizie, să nu rămână inactivi în piaţa de serviciu universal”, a anunțat Nagy-Bege la conferinţa „Electricitatea în piaţa liberă”, organizată de ziarul Bursa.
Din 1 ianuarie, piața energiei electrice a fost liberalizată pentru consumatorul casnic. În urma presiunii făcute din partea societății civile și în contextul informației că noile prețuri s-ar putea mări și cu 26%, ANRE a decis amânarea inițial cu trei luni, apoi cu șase a perioadei în care se poate opta pentru un furnizor. El poate fi schimbat și ulterior, indiferent de perioadă și motiv.
Prețul plătit până acum nu mai poate fi susținut
În opinia lui Nagy-Bege, creșterea prețurilor a fost cea care a generat scandalul din piață și nu lipsa informării.
„Legal, ANRE nu avea posibilitatea să oblige furnizorii de ultimă instanţă să aplice alt preţ de la 1 ianuarie decât preţul de serviciu universal. Alimentarea cu energie electrică fiind un serviciu universal peste tot în UE, avem şase furnizori de ultimă opţiune calificaţi în 2020, ei sunt singurii care sunt îndreptăţiţi să ofere acest preţ de serviciu universal, ei şi-au asumat acest rol, erau singurii care puteau fi obligaţi şi preţul de serviciu universal era singurul la care puteau fi obligaţi să preia acei consumatori care la finalul anului 2020 nu au optat pentru un contract pe piaţa concurenţială”, a subliniat Nagy-Bege.
În opinia sa, furnizorii sunt cei care trebuie să informeze clienţii, nu ANRE deoarece, prin licenţa de furnizare, companiile au obligația de a înștiința clienții.
„Evident, este nevoie şi de un minim interes din partea consumatorilor, să facă un pas, să ia o decizie şi să nu mai fie serviţi 100% de alţii”, a precizat vicepreşedintele autorității de reglementare.
Acesta a explicat că preţul real pe care îl plăteau până anul acesta consumatorii casnici era mult mai mare, deoarece primeau energie de la cei mai ieftini producători, Hidroelectrica şi Nuclearelectrica.
„Până acum am obligat Hidroelectrica şi Nuclearelectrica să livreze către consumul casnic energie la preţ de costuri plus 5% și nu cred că mai reuşeşte cineva acum să livreze cantităţi consistente în piaţă la acest preţ”, a mai arătat el.